LAMAN | PERBANDINGAN | AGAMA | ISLAM | DAN | KRISTIAN

20050711

Perincian Doktrin

Bahagian 2: Doktrin Jesus Sebagai Anak Tuhan.

Seterusnya, kita sambung perbincangan dan kini kita memasuki bahagian ke dua artikel iaitu yang berkaitan dengan doktrin yang menyatakan bahawa Nabi Isa ataupun Jesus bagi penganut kristian itu sebenarnya adalah anak tuhan, atau lebih tepat dengan istilah yang mereka gunakan ialah The Begotten Son atau dalam bahasa ibunda kita dapat diistilahkan sebagai Anak Tuhan Yang Tunggal bersesuaian dengan dengan hujah yang mereka kutip dari John 3:16 (Sila Lihat Bible) (Kalau saudara berani, cubalah tanyakan kepada apa ertinya terma the begotten son of god, begotten not made kepada sahabat-sahabat kita yang beragama kristian hatta paderinya sekalipun, kerana berdasarkan pengalaman saya berhadapan dengan paderi, saya pasti tidak ada yang berani menghuraikan terma itu secara ilmiah cuma ikutan sahaja.) Jadi jika mereka berhujah sudah pasti anda akan mendengar ayat yang saya maksudkan tadi diulang berkali-kali demi menguatkan hujah meraka,sedangkan dalam ayat yang lain di dalam bible Jesus menafikan bahawa dia itu adalah seperti apa yang mereka maksudkan, dan tajuk ini akan saya bincangkan di dalam topik yang berkaitan dengan percanggahan ayat di dalam bible nanti.

Jika anda adalah antara orang yang rajin meneliti bible, sudah pasti terma Son of god akan anda jumpa di dalam beberapa ayat di dalam bible terutamanya di bahagian Old Testement. Bagi agama-agama samawi (termasuk Islam) di sana terdapat ayat-ayat atau pernyataan yang berbentuk metaforik iaitu yang tidak boleh dinilai dengan secara letaral tetapi harus difahami dalam bentuk konteks ayat di dala kitab-kitab suci dan sepatutnya terma son of god ini harus diterjemahkan dalam bentuk konteks ayat dan bukannya digunapakai dalam bentuk perkataan. Kalau dalam Al-Quran orang Islam memiliki ayat-ayat yang dipanggil sebagai ayat Muhkamat (ayat yang jelas maksudnya) dan ayat Mutasyabihat (ayat yang kabur masudnya perlukan perincian serta bersesuaian dengan konteks manusia), begitu juga dengan orang yahudi yang juga memiliki ayat-ayat yang lebih kurang sama dari sudut penilaian jelas atau kaburnya sesuatu ayat dalam Taurat (Old Testement) yang mereka miliki. Buktinya adalah beberapa ayat yang sempat saya perturunkan disini

“...the sons of god saw that the daugthers of men were beutiful, and they married any of them they chose.” Genesis 6:2

“ They say to Pharaoh. This is what The LORD says: Israel is my First Born Son,and I told you. Let My son go, so he may worship me” Exodus 4:22

“ He (LORD) said to me(David), “You’re my son; today I’ve Become Your Father....” Psalms 2:7

“...because I am Israel’s father, and Ephraim is my frstborn son..” Jeremiah 31:9

Lihat dan perhatikanlah saudara-saudaraku terutamanya yang kristian, bertapa ayat ini menunjukkan bahawa bukan hanya Jesus sahaja yang pernah digelar dengan anak tuhan David (Nabi Daud) juga anak tuhan dalam ayat di atas, Ephraim juga anak tuhan dan bahkan seluruh Israel juga pernah digelar dengan anak tuhan (Ramainya anak tuhan kan??) juga terdapat puluhan lagi nama yang juga digelarkan dengan gelaran sedemikian di dalam bible samada dalam OT atau NT. Jadi siapakan anak tuhan yang sebenarnya?

Dalam bahasa Yahudi gelaran Anak tuhan itu diberikan kepada mereka yang beriman dengan sepenuhnya, berbuat kebaikan, yang sentiasa mendekatkan diri kepada Allah, dan mereka itu adalah Para Nabi dan para wali Allah, lantaran bertapa rapatnya hubungan mereka dengan Allah maka dengan itu mereka digelarkan dengan gelaran anak tuhan dalam bentuk konteks rapatnya hubungan dengan sang pencipta dan bukannya kerana hubungan anak dan bapa sebagai mana kita manusia (Na’uzubillahi Min Zaalik)

Mari kata bertanya kepada sahabat kita yang beragama kristian mengapa tidak menginterpretasikan Jesus itu sebagai Nabi sahaja dan bukannya anak tuhan? Adakah kerana kelahiran Jesus itu ajaib? Kalau itu ukurannya megapa tidak kata Mallicessideck itu sebagai tuhan?? (Siapa hamba Allah ini...? akan diterangkan dalam episod yang lain) Mengapa tidak Adam kerana Adam lagi hebat kerana dicipta dari tiada kepada ada dan diciptakan di syurga berbandingkan dengan Jesus yang dilahirkan di kandang kambing dalam keadaan yang sukar? (menurut Gospel) Mengapa kita (Kristian & Islam) harus melaungkan nada yang berbeza sedangkan kita dari sumber yang satu? Fikirkanlah!

Islam berpandangan bahawa doktrin ini, adalah doktrin yang pagan dan saya sendiri berpandangan bahawa doktrin triniti itu sendiri sebenarnya adalah saduran dari mitos ketuhanan yunani yang menyatakan tuhan boleh kahwin dan mempunyai anak serta pelbagai lagi. Dan untuk mengakhiri bahagian ini, saya sertakan Ayat Al-Quran dalam versi Inggeris tanpa ada notasi yang menolak doktrin paganisme ini.

“The Jew call ‘Uzair a Son of God, and Christian call Christ the son Allah, that is a saying from their mouth: (In this) they but imitate what the unbelievers of old used to say. Allah’s Curse be on them: how they are beluded away from the truth” Al-Quran (9:30)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home