LAMAN | PERBANDINGAN | AGAMA | ISLAM | DAN | KRISTIAN

20050721

Perincian Doktrin

Bahagian 5 (akhir): Doktrin Penyaliban Jesus

Alhamdulillah... akhirnya sampailah kita kepada doktrin terakhir yang terkandung dalam ajaran kristian yang utama iaitu, Jesus diturunkan tuhan untuk disalib sebagai syarat penebusan dosa yang diwarisi oleh manusia dari bapa segala manusia; Adam dan isterinya Hawa yang dianggap oleh penganut kristian telah melakukan dosa ketika mana keduanya berada di syurga (The Garden Of Eden). Menurut mereka inilah sebab musabab utama mengapa Allah menurunkan “anaknya yang tunggal” itu sehingga mebawa peristiwa penyaliban Jesus di tiang salib dan kemudian hidup semula pada hari ketiga selepas kematiannya sebelum diangkat untuk duduk disebelah kanan Tuhan.

Pada pandangan saya, berdasarkan pengkajian saya terhadap ajaran kristian ini yang bermula kira-kira 3 tahun yang lalu, saya dapati topik ini agak sedikit mengelirukan maksud saya dari sudut penghujahan berbanding empat doktrin yang sebelum ini. Ianya tidak susah apabila kita berhujah dari skop kita selaku umat Islam tetapi jika kita berada dalam suasana penghujahan untuk memberi penejelasan kepada orang kristian, itu terdapat sedikit masalah. Ianya atas dasar konteks ayat didalam bible, kalau dalam skop kita, sudah sememangnya tahu bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku kerana kita mempunyai Testement yang terakhir, tetapi untuk berdepan dengan penganut kristian kita terpaksa menerima konteks ayat di dalam bible sebelum kita mematahkan hujah-hujah mereka dengan ayat dari bible sendiri, saya tidak mengatakan kita harus mengakui bahawa peristiwa itu benar berlaku, tetapi hanya konteks ayatnya sahaja atau dalam bahasa mudahnya kita berpura-pura mengakui peristiwa itu berlaku sebelum kita datangkan hujah-hujah yang bertentang dari bible sendiri. Ini akan saya kupas dalam tajuknya yang khusus.

Berbalik kepada persoalan Jesus disalibkan tadi, maka saya bentangkan apa yang perkatakan oleh keempat-empat Gospel terhadap perkara ini

And he bearing his cross went forth into a place called the place of a skull, which is called in the Hebrew Golgotha. Where they crucified him, and two other with him, on either side one, and Jesus in the midst. John 19:17-18 KJV

And as they led him away, they laid hold upon one Simon, a Cyrenian, coming out of the country, and on him they laid the cross, that he might bear it after Jesus. And there followed him a great company of people, and of women, which also bewailed and lamented him. Luke 23:26-27KJV

And when they had mocked him, they took off the purple from him, and put his own clothes on him, and led him out to crucify him. And they compel one Simon a Cyrenian, who passed by, coming out of the country, the father of Alexander and Rufus, to bear his cross. And they bring him unto the place Golgotha, which is, being interpreted, The place of a skull. Mark 15:20-22KJV

And after that they had mocked him, they took the robe off from him, and put his own raiment on him, and led him away to crucify him. And as they came out, they found a man of Cyrene, Simon by name: him they compelled to bear his cross. Matt 27:31-32KJV


Itu adalah ayat yang terkandung di dalam bible, yang meceritakan tentang detik-detik ketika mana Jesus sebelum disalibkan, saya ingin bertanya kepada anda sekalian, adakah anda nampak perbezaan dalam kandungan maksud ayat-ayat bible yang saya catatkan di atas sebentar tadi? Keempat-empatnya seakan-akan sama tetapi sebenarnya mempunyai pernbezaan maksud yang amat luas. Cuba perhatikan ayat yang telah saya gariskan itu, fikirkan sejenak apa bezaya? Mengapa agaknya Luke, Mark dan Matthew (dipanggil juga sebagai Synoptic Gosples) sepakat mengatakan bahawa Jesus dipaksa untuk memikul kayu salibnya sedangkan di dalam John, Jesus digambarkan seakan-akan rela untuk dirinya disalibkan?

Jawapannya mudah sahaja, kerana jika kita mengkaji konteks ayat di dalam ketiga gospel yang pertama tadi kita akan dapati yang sebenarnya Jesus tidaklah rela dirinya disalib kerana beliau diutus bukanlah untuk menebus dosa manusia tetapi hanya sebagai utusan tuhan, sedangkan di dalam John, Jesus digambarkan seakan-akan rela untuk disalib kerana untuk membenarkan doktrin yang dimasukkan oleh Paul ke dalam ajaran Jesus. Saya berkata demikian adalah di atas dasar bahawa sebenarnya John bukanlah seorang penulis gospel yang pertama kerana menurut sejarah gospel yang pertama di tulis adalah The Gospel According To Mark yang ditulis kira-kira 61 tahun selepas Jesus diangkat kelangit. Kemudian diikuti oleh Matthew tahun 65M dan Luke tahun 95M, John pula hanya ditulis selepas 100 tahun Jesus diangkat dan lebih menguatkan keyakinan saya terhadap perkara ini, adalah di akui oleh Sarjana kristian bahawa John adalah merupakan ahli fizik bagi Paul. Justeru, tiga gospel yang pertama digelarkan sinoptik kerana pengajaran dan jalan cerita didalamnya adalah selari antara satu sama lain sedangkan John pula lebih mendukung apa yang diajar oleh Paul. Insyaallah saya akan terangkan tentang dengan lebih terperinci sejarah penulisan Injil dan juga perkembangannya dalam tajuk selepas bahagian ini berakhir.

Buat pengetahuan saudara/i, inilah cara yang saya katakan sebelum ini bagaimana jika kita mahu berhujah dengan menggunakan konteks ayat yakni kita menerima apa yang bible katakan tetapi hanya dalam bentuk konteks dan bukannya peristiwa, dan jika kita ingin berhujah dengan realiti peristiwa saya jamin ianya menjadi lebih senang kerana jika saudara/i membaca keseluruhan Mark 14 iaitu kisah ketika Jesus ditangkap dan menghadapi saat-saat genting mengenai perbicaraannya kita pati akan berjumpa dengan ayat ini,

And they all forsook him, and fled. Mark 14:50KJV

Apa maksudnya? Maksudnya ketika Jesus ditangkap dibicara dan disalibkan sesungguhnya sahabat-sahabat Jesus tidak ada disitu, mereka telah pun keluar dari kota untuk menjalankan misi masing-masing dan mereka mendengar bahawa Jesus di salib hanya melalui berita, jadi siapa sebenarnya yang menulis tentang penyaliban Jesus ini? Sesuatu yang menarik untuk difikirkan oleh terutamanya sahabat kita dari kalangan penganut kristian. Saya sebenarnya ingin membawakan kisah ini dalam versi Injil Barnabas yang pastinya akan mengejutkan dunia kristian kerana ianya agak identikal dengan apa yang di bawakan oleh The Final Testement di dalam Surah An-Nisa (157-158). Namun saya rasa biarlah ianya saya bincangkan di dalam bab yang khusus nanti insyaallah.

Sebelum saya mengakhiri bahagian ini saya ingin memberi sedikit info bahawa sesungguhnya hukuman salib adalah hukuman yang dipelopori oleh orang-orang Rom dan sesungguhnya hukuman ini adalah merupakan hukuman yang paling hina bagi masyarakat kerana hanya kesalahan yang tertentu sahaja yang akan mendapat habuan melalui hukuman ini. Disamping itu juga ianya adalah hukuman yang menyeksakan & memalukan kerana si penerima hukuman bukan sahaja akan mati dengan sadis tetapi juga ditelanjangkan sebagai satu penghinaan yang maksimun terhadap si penerima hukuman itu. Jika benar Allah mengutuskan Jesus untuk mati mengapa tidak baginda mati dengan kemuliaan jika benar baginda diutus sebagai penebus dosa Manusia, mengapa Baginda harus menerima kematian yang memalukan untuk melakukan pengorbanan suci? Bagi yahudi kematian Jesus adalah satu penamat kepada kegusaran mereka dan bagi kristian pula kematian Jesus adalah satu penebusan dosa mereka Dan sesungguhnya Maha suci Allah dari melakukan segala apa yang mereka katakan itu.

Nasihat dari saya jika ingin mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini dapatkanlah buku Sh. Ahmed Deedat yang bertajuk Crucifixion or Cruci-fiction dan juga transkrip perdebatan antara Sh. Ahmed Deedat dengan Josh Mc Dowell yang dilangsungkan di Durban, Afrika Selatan pada Ogos 1981 bagi mengelakkan kekeliruan. Sebagaimana biasa saya perturunkan disini pandangan Al-Quran sebagai The Last & Final Testement untuk umat manusia terhadap perkara ini:

That they said (in boast). “We killed Christ Jesus Son Of Mary. The Mesengger of Allah”:- But they killed him not, nor crucified him, only a likenes of that was shown to them and those who differ therein are full of doubts, with no (certain) knowledges. But only conjecture to follow. For a surety they killed him not:- Nay Allah raised him up unto himself: and Allah is Exalted in Power, wise:- (Q 4:157-158)

Sekian dulu, untuk setakat ini...selepas topik ini kita akan membincangkan pula topik berkenaaan dengan bible dan sejarahnya, insayallah dalam masa terdekat ini.Waallahu 'alam

0 Comments:

Post a Comment

<< Home