LAMAN | PERBANDINGAN | AGAMA | ISLAM | DAN | KRISTIAN

20050713

Perincian Doktrin

Bahagian 3: Doktrin Jesus Sebagai Tuhan.

Sebagai kesinambungan doktrin yang kedua, maka timbul satu lagi satu doktrin yang cukup mengelirukan yang dikembangbiakkan oleh penganut kristian selepas Jesus diangkat ke langit. Timbulnya dakwaan yang menyatakan bahawa Jesus itu sebenarnya adalah tuhan dan dijadikan sebagai sebahagian dari keimanan yang wajib bagi orang yang menganut kristian. Dan telah diwartakan sebagai doktrin yang rasmi dalam Persidangan Nicea 1(Baca nikosia) pada tahun 325 AD. Dalam persidangan itu telah menghujahkan bahawa Jesus adalah inkarnasi tuhan kedalam tubuh manusia atau dalam istilah tasawwuf disebut ittihad iaitu penyatuan tuhan dalam tubuh manusia secara fizikal. Dan hasil hujah itu mereka mengambil keputusan bahawa Jesus adalah oknum ketuhanan dan secara otomatik Jesus juga adalah Tuhan. (Hairan...masalah ketuhanan boleh ditentukan dengan persidangan yang dilakukan oleh manusia tanpa ada asas yang kuat dalam kitab suci dan “menjemput” Tuhan turut bersidang...)

Tidak diketahui dari mana sumber yang menyokong doktrin ini kerana sepanjang penilitian saya terhadap dan NT saya acapkali menemui ayat pengakuan Jesus yang menunjukan bahawa setiap perlakuan, keistimewaan atau perkara yang ajaib yang baginda lakukan itu hanyalah kerana izin dari tuhan dan bukannya datang dari kehendaknya sendiri. Antara ayat yang saya maksudkan adalah seperti berikut:

“And, behold,one come and said unto him.’Good Master,what good thing shall I do, that I my have eternal life?’ And he (Jesus) Said unto him,’Why callest thou me good? There is none good but one, that is, God: but if thou wilt enter into life, keep the commandments” Matthew 19:16-17

“ All authority in heaven and on earth has been given to me” Matthew 28:18

“ No one knows about that day or hour, not evan angles in heaven, nor the son (Jesus) but only the Father(God)” Mark 13:32

“ But if I drive out the demons by the finger of God” Luke 11:20

“ By myself I can do nothing; I judge only as I hear” John 5:30

Terdapat banyak lagi ayat yang berkaitan dengan penafian Jesus sebagai satu elemen dari ketuhanan dan menegaskan bahawa baginda hanyalah hamba Allah yang dihantar sebagai Nabi untuk mengajak manusia menyembah tuhan yang satu. Saudara/i juga boleh merujuk dalam John 10:29, 17:3, Acts2:22, 3:13 yang mana menunjukan bahawa Jesus bukanlah seperti mana yang dikatakan oleh golongan yang terbabit. Malah jika saudara/i teliti lebih lanjut ayat di dalam bible terutamanya di dalam Gospel yang empat itu, terdapat banyak sekali percanggahan yang akan kita sama bincangkan dalam tajuk yang lebih khusus. Adakala ayat yang terkandung di dalam bible itu sendiri menunjukkan bahawa Jesus tidak pernah dan tidak akan sampai dari sudut kualiti ketuhanan sampai bila-bila kerana baginda adalah manusia biasa. Selak-selaklah lembaran Buku The Choice karangan As- Shaikh Ahmed Deedat (idola pengarang) dan saudara/i akan jumpa tajuk khusus yang membincangkan perihal Jesus dan kualiti ketuhanan.

Saya cuma mahu melontarkan sedikit tanda tanya kepada sahabat kristian kita, bagaimana mereka boleh menganggap Jesus itu tuhan sedangkan “Tuhan “ mereka itu sendiri tidak pernah mengaku walau dalam satu patah ayat di dalam bible pun bahawa dia itu tuhan? Bagaimana mereka boleh berdoa kepada Jesus sedangkan Jesus sendiri juga berdoa kepada Allah?. Cabaran dari saya, carilah walau satu ayat dari bible dari versi yang mana (KJV? RCV? RSV? NAV? Atau sebarang versi) yang menyatakan dengan terang bahawa Jesus mengaku bahawa dia itu tuhan dan saya sanggup mempertaruhkan nyawa saya sebagai galang gantinya sebagai mana yang dilakukan oleh Ahmed Deedat dalam debat di Norway itu, jika ada yang dapat menunjukkan dengan jelas apa yang saya maksudkan tadi.

Saya juga ingin memetik satu frasa dari buku The Christian Myth pada halaman 4, Karangan Lois Lang-Sims:

“ The historical Jesus is not to be identified unreservedly with the mythical figure as this has been interpreted by the church. The historical Jesus did not, as the church has since done on his behalf, lay claim to being uniquely the once-and-for-all-time incarnation of the godhead in man”

Sebagai mana biasa saya catatkan pandangan al-Quran tehadap persoalan ini.

“They disbelieve indeed those that say that Allah is Christ, the son of Mary. Say: ’Who the has the least power againts Allah. If His will were to destroy christ, the son of Mary, his mother and all-every one that is one the earth? For to Allah belongs the dominon of the heavans and the earth, and all that is between. He creates what he pleases. For Allah has power over all things" (Al-Quran 5:17)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home